Eetkamerinspiratie #1: Lange tafel

vrijdag 14 maart 2014

Al zo lang ik me kan herinneren is mijn nummer 1 woonwens een meterslange robuuste houten tafel met voldoende plek voor wie maar wil aanschuiven. Oké, naast de diepgewortelde wens om in een witgeschilderd huis te wonen met veranda en dikke oude boom met een schommel in de tuin dan. Maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten in dit geval :)

Op dit moment is het opknappen van mijn nieuwe huis in de afrondfase. Het meeste is wel geschilderd, her en der moet nog een plintje geplakt worden of een deur geverfd en het enige dat echt nog ontbreekt zijn wat meubels in de woonkamer, waaronder een eettafel. Nu ik voor het eerst ruimte heb voor zo’n flink lange tafel, speur ik regelmatig Pinterest en Marktplaats af, op zoek naar het perfecte exemplaar.

Behalve robuust, stoer en van hout, is de perfecte tafel ook nog eens ontzettend goed betaalbaar. Helaas is dat nu net een combinatie die niet heel vaak voorkomt.
Stamtafels, kloostertafels; alle échte stoere houten lange tafels kosten al gauw bakken vol geld. Vorig jaar had ik m’n plan klaar: zodra ik een huis had waar een lange tafel in paste, zou ik er zelf eentje gaan maken van de strakke Vika Moliden bureaupoten van IKEA en wat houten planken. Ik zag het helemaal voor me… en toen besloot IKEA om dit onderstel niet meer te verkopen. Dág goed idee.

Vika Moliden met een houten blad
Foto: Youaretheriver.com

Dan maar wegdromen bij de prachtigste plaatjes en twijfelen tussen toch zelf een tafel maken (bijvoorbeeld met schragen), een mooie Norden van IKEA (/Marktplaats) of toch nog even doorsparen voor zo’n échte.

Foto: Pinterest
Foto: Enjoy Home
Foto: Lovenordic
Foto: At Home with Kim Valée
Foto: Pinterest
Foto: Life on Sundays
Gespot op de Woonbeurs, tafel van 7 meter lang!
Foto: VT Wonen
Foto: 79 Ideas
Foto: Oluminating

Binnenkort meer eetkamerinspiratie!

11 opmerkingen:

  1. Ohhhhhhh heerlijke inspiratie!
    Ben benieuwd wat je gaat doen hoor :).
    Fijn weekend!
    X Arja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super leuk!! Hoop dat je ooit DE tafel gaat vinden! Liefs Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohh.. ik vind die witte ook heel erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind die witte ook heel erg mooi, maar wil een houten blad aangezien we witte stoelen hebben. Je vindt vast een mooie! Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw mooie plaatjes hoor! Ik zou zeggen zelf maken, dan kun je 'm precies aan je wensen aanpassen en hoe gaaf is het om een eigengemaakte tafel in je huis te hebben? Ik had het geluk in de werkplaats van mijn oom een tafel te mogen maken, maar nu is deze twijfelkont alweer aan het denken aan de Ikea Melltorp (witte tafel voor maar €29). Ach, zo blijf je bezig he?
    Ben benieuwd wat je gaat doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie inspiratiefoto's!

    Fijne avond.

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zeker door sparen. Het is het waard, geloof me. Ik heb al jaren een echte robuuste tafel en de kwaliteit is echt super en het maakt de sfeer in huis helemaal compleet!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gaaaf die tafels! Ik loop zelf alleen nog wel tegen de prijs aan, de stoelen heb ik al maar voor de tafel moet ik nog even doorsparen helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mooie plaatjes. mooi dat robuuste hout. zelf een soort gelijke bij Robuuste tafels gekocht. erg tevreden!

    BeantwoordenVerwijderen