DIY: Early Thanksgiving Dinner

donderdag 20 november 2014

We zijn er in Nederland niet zo bekend mee, maar in Amerika en Canada is het één van de belangrijkste feesten: Thanksgiving. Een moment om met familie en vrienden stil te staan bij alles waar je dankbaar voor bent.

Waar ik vorig jaar rond deze tijd volop bezig was met klussen en heen en weer fietsen tussen mijn oude en nieuwe huis, woon ik nu alweer bijna een jaar met heel veel plezier op mijn nieuwe plekje. Mijn huis is steeds meer een thuis geworden, en nog heel regelmatig kijk ik om me heen en besef ik hoe dankbaar ik ben dat ik hier mag wonen. Dit jaar wilde ik daarom een nieuwe traditie inzetten. Een tussenstop, voordat de Sint en het Kerstgedruis weer los zouden barsten, om te vieren hoeveel er is om dankbaar voor te zijn, temidden van zoveel dat níet fijn is in de wereld. Thanksgiving leek mij hiervoor een mooie gelegenheid.


Officieel vindt Thanksgiving dit jaar plaats op donderdag 27 november. Omdat wij Hollanders gewoon moeten werken op Thanksgiving en de dag erna ('Black Friday'), heb ik er een Early Thanksgiving Dinner van gemaakt op een vrije zaterdag. Er wordt met Thanksgiving traditioneel een gigantische kalkoen gegeten (zo eentje die in films en series altijd mislukt - nét op het moment dat de deurbel gaat en de eerste hongerige gasten voor de deur staan) met allerlei bijgerechten. Omdat ik niet de allergrootste topchef ben en ik bevroren kalkoen-scènes wilde voorkomen, heb ik m'n vrienden gevraagd om allemaal een Amerikaans gerechtje mee te nemen. Een leuke manier om te genieten van elkaars kookkunsten!

Amerikanen pakken met Thanksgiving altijd flink uit als ik de plaatjes op internet moet geloven, dus ik wilde echt even werk maken van de tafeldecoratie. Voor mij stond wel vast dat de aankleding niet traditioneel oranje en knalgeel hoefde te zijn. Daarom ben ik een tijdje van tevoren begonnen met het verzamelen van leuke niet-truttige ideetjes op Pinterest (klik hier).


('s Avonds kon ik van iemand de rest van het bestek lenen... maar daar kijken jullie wel doorheen, toch? ;))
Over de tafel heb ik een zwart tafelkleed gelegd. Van kraftpapier had ik tien placemats gesneden en daarop de tekst geschreven 'I am thankful for......'. Om het geheel extra herfstachtig te maken, heb ik op de borden servetten gelegd (van Hema) met een patroon van herfstblaadjes en eikeltjes. Ook heb ik dennenappels verspreid over de tafel in kleine groepjes, afgewisseld met glaasjes met waxinelichtjes. Supersimpel!
Omdat ik lang niet genoeg pannenonderzetters had om alle warme gerechten op te zetten, heb ik een stukje kurk gekocht bij de Pipoos en dit geknipt in de vorm van herfstblaadjes.


Als kleinigheidje had ik voor iedereen nog een kraftschriftje bestempeld met de woorden '100 days of gratitude'. Stilstaan bij dankbaarheid is tenslotte niet alleen iets dat je met Thanksgiving kunt doen. Zoals John Fitzgerald Kennedy zei: "As we express our gratitude, we must never forget that the highest appreciation is not to utter words, but to live by them." Daarom een dankbaarheidsboekje om 100 dagen lang, in steekwoorden of mooie volzinnen, op te schrijven waar je dankbaar voor bent.
Om het boekje heb ik een touwtje geknoopt van jute en daar doorheen heb ik een takje rozemarijn gestoken en een mooie spreuk over dankbaarheid voor de finishing touch.

Wat mij betreft is Thanksgiving eentje om er in te houden. Gezellig eten met vrienden is altijd goed, en stilstaan bij waar je dankbaar voor bent, kun je volgens mij ook niet vaak genoeg doen!

Heb jij wel eens Thanksgiving gevierd?

10 opmerkingen:

  1. Wauw wat een mooie aankleding!!! Ik hoop dat het etentje zelf net zo mooi en leuk was! Liefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dit nog nooit gedaan, maar wel heel erg leuk om dit te dien. Om eerlijk te zijn dacht ik dat het iets met kerst te maken had, maar niet dus..een mooie gedachte erachter maakt het nog bijzonderder! Je tafel is heel mooi gedekt, geniet ervan!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ontzettend mooi gedaan, Femke.
    En de gedachte is heel bijzonder,
    iedereen kan het inderdaad vieren.
    Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat ontzettend leuk Femke! Making memories! En je placemats vind ik gewéldig!

    groetjes
    lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Supermooi! En vind het ook heel tof dat je zoiets gewoon even organiseert, zou er zelf denk ik nogal gestresst van raken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ziet het er allemaal mooi uit zeg! Dat kan niet anders dan heel gezellig zijn geweest :-) Liefs Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gaaf !! Heel leuk gedaan. Je had er natuurlijk al een tipje van de sluier gegeven tijdens de bloggerslunch, maar echt enorm veel nieuwe inspiratie voor me! Heel gaaf en mooie quote van Brené Brown - wat een fijn mens is dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog nooit gedaan maar met jouw inspiratie neig ik er wel meteen naar. Prachtig!

    groet, Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb je het ontzettend mooi en sfeervol aangekleed allemaal. Ik wens je een hele gezellige avond toe. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  10. oh wat leuk! En wat heb je de tafel mooi aangekeed! Ik ben benieuwd naar de quote over dankbaarheid. Kan op de foto niet zo goed lezen wat er op het kaartje staat. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen