Thuis

donderdag 11 juni 2015

(Dit is de eerste blogpost die ik schreef voor de website van Eva, waar ik Blogger van de maand ben).

Volgens Van Dale is thuis ‘De plek waar iemand zich thuis voelt’. Ondanks dat ik dat een hele vage definitie vind (want wat is dan ‘je thuis voelen’?), geeft het wel aan dat een thuis voor iedereen anders is. Het belangrijkste dat mijn huis thuis maakt, is dat ik er het gevóel heb dat ik thuis ben. Voor mij betekent dat dat ik er veilig ben, dat ik er kan ontspannen, dat ik er niks moet terwijl ik er tegelijkertijd verantwoordelijk voor ben dat het er netjes is en dat alles naar behoren functioneert. Een plek waar ik altijd naar terug kan keren en die zo’n beetje alle spullen huist die ik in mijn 25 jarig leven heb verzameld.

Een foto uit het archief. Het wordt wel weer tijd voor een nieuwe binnenkijker in mijn huis, vind je niet?

Mijn thuis heeft witte laminaatvloeren en op een grijze en een zwarte muur na, zijn alle muren er wit. Er staat een lange houten tafel, gemaakt door een mannetje uit Friesland, waar wel tien mensen aan passen en als de portemonnee het toelaat staat er een bosje bloemen van de markt op tafel. Als je er om je heen kijkt, zie je her en der DIY-projecten, de één wat beter uitgepakt dan de ander. Mijn thuis heeft welgeteld vijf inbouwkasten én een meterkast, en onder de deurknop van het toilet mist wat verf omdat ik daar het tape eens te laat heb weggetrokken na een schilderpoging. In de slaapkamer kan je precies horen wat er in het trappenhuis gezegd wordt en de afzuiger in de badkamer werkt niet helemaal naar behoren waardoor op een douchedag de deur de hele dag open moet staan. De indeling in van mijn woonkamer gooi ik om de zoveel maanden om omdat ik regelmatig de veranderkriebels krijg.
Mijn huisje is niet om door een ringetje te halen, zéker niet. Maar met al haar charmante trekjes en eigenaardigheden, is het mijn paleis. Mijn uitvalsbasis waar vanuit ik de wereld in stap. Mijn thuis.

Sinds een paar maanden verdiep ik me voor mijn studie in de moedige mensen die hun thuis moesten achterlaten omdat het geen veilige plek meer was. Ik ben met vluchtelingen aan het werk om samen met hen theater te maken dat over hen gaat. Het maakt me meer dan ooit ervan bewust hoe bijzonder een thuis is. Of het er nou allemaal prachtig gestyled uitziet of dat het er een gezellige chaos is; of het er klein is of groot; of het nu je eigen huis is of dat van een ander; het hebben van een plek waar je je thuis voelt, is zo’n ontzettende rijkdom!

Wat maakt jouw huis tot jouw thuis?

3 opmerkingen:

  1. Thuis is voor mij een plek waar ik me net alleen thuis voel maar het ook ben. HOME IS WHERE THE HEART IS.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw wat heb je een prachtig huis en wat mooi verwoord!
    Ik ken je niet (goed) maar je bent volgens mij echt een schat van een mens, wat goed dat je jezelf zo inzet voor andere mensen!
    X Arja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi project en wat mooi geschreven Femke!
    Voor mij is thuis een plek waar ik trost op ben en waar mooie herinneringen worden gemaakt met mensen die me dierbaar zijn. Een veilige plek waar ik blij van wordt. Waar ik kan ontspannen en waarvoor ik me wil inspannen. het huis waar we nu wonen is echt een thuis voor mij, zo fijn!

    BeantwoordenVerwijderen